Seguint de prop el model suec de seguretat viària

Una delegació de TES comprova sobre el terreny diverses experiències al país nòrdic en matèria de seguretat viària i l’aplicació de la filosofia Visió Zero accidents a la carretera

Una delegació tècnica de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre ha visitat recentment Suècia per a comprovar sobre el terreny diverses experiències en seguretat viària i establir contactes tant amb responsables de l’Admninistració sueca com amb empreses especialitzades del transport, la xarxa viària i la gestió del trànsit.

Aquesta visita s’emmarca en els projectes que el Departament de Territori i Sostenibilitat està desenvolupant per a millorar la seguretat viària en trams de carreteres de la xarxa bàsica amb calçada única i un carril per sentit encaminats a reduir el risc d’accidents per xocs frontals o fronto-laterals mitjançant el reforç de la separació dels vehicles que circulen en sentis de circulació contraris.

Suècia té una àmplia experiència en aplicar solucions del tipus dos carrils en un sentit i un en el contrari que es van alternant i sistemes de barreres de cable com a sistema de separació en carreteres convencionals. Per aquest motiu, i atès que el model suec de seguretat viària està orientat en la filosofia Visió Zero (accidents a les carreteres), la delegació catalana ha volgut comprovar sobre el terreny els pros i contres d’aquestes solucions i analitzar la possibilitat d’implantar-les a la xarxa viària de Catalunya.

La delegació del Departament ha estat encapçalada pel director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, el subdirector d’explotació viària, Ferran Camps, i el director de projectes Antoni Hereu. Així mateix, hi va participar una representant del Ministeri de Foment. De les visites i contactes establerts durant la visita, es poden remarcar:

  • Visita a les instal·lacions de prova i de formació d’instal·ladors de barreres de seguretat de l’Associació de Barreres de Seguretat de Suècia, per a comprovar el ventall de solucions tant en barreres de cable com metàl·liques i de formigó
  • Recorregut de diversos trams de carretera de la xarxa principal dels voltants d’Estocolm, dotats amb sistemes de contenció amb cables en la separació dels trànsits en sentits contraris de circulació, tan en carreteres amb calçada única com en carreteres de dues calçades.
  • Visita al Centre de Trànsit d’Estocolm, un dels quatre centres de gestió del trànsit de què disposa l’Administració Sueca, dedicat a la recollida de dades sobre l’estat del i les incidències al sector de la xarxa de carreteres sota el seu control, inclòs el viari urbà.
  • Entrevista amb Claes Tingvall (director de trànsit), Hans G. Holmén (tècnic especialista en conservació de carreteres), de l’Administració del Transport de Suècia, i amb Patrik Ekberg (director de gestió) de la consultora TRS, per a conèixer els principis inspiradors de la Visió Zero i les característiques i experiències més destacables de la implantació de barreres de cable en la separació de fluxos de trànsit a les carreteres sueques
  • Visita a Ericsson Studio, on es van constatar les oportunitats que pot oferir el món de les comunicacions per donar una millor informació a l’usuari sobre l’estat de la carretera i la interacció amb el seu entorn, així com per a l’obtenció de dades sobre l’estat i el comportament del trànsit i de la carretera, per a la configuració de l’smart road (carretera intel·ligent).

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s