Adequació de la Via verda Rajadell-Manresa; un exemple de mesura de millora socioambiental

Recentment s’han acabat les obres d’adequació de la via verda que uneix Rajadell amb Manresa, mesura de millora socioambiental per la construcció d’un tram de l’Eix Transversal a l’àmbit de la riera de Rajadell

Las grans infraestructures viàries són molt necessàries, i en alguns casos imprescindibles per a la funcionalitat del país. Ara bé, tot i ser un benefici per a la societat, allà on s’emplaça genera un impacte permanent i, més o menys, important. En aquest sentit l’avaluació d’impacte ambiental preveu els principals efectes que comportarà la seva construcció i posterior explotació, i en conseqüència, aplica les mesures necessàries per evitar o minimitzar els efectes negatius que pugui tenir el projecte.

Quan es tira endavant un projecte assumint impactes irreversibles es poden arbitrar una sèrie de mesures per, d’alguna manera, restituir a nivell global allò que s’ha afectat. Un exemple de mesura de millora socioambiental és la recentment acabada adequació de la via verda que uneix Rajadell amb Manresa. Aquesta ha estat una mesura aplicada per la construcció de l’Eix Transversal en un tram complicat a tocar de la riera de Rajadell.

El desdoblament de l’Eix, en el tram en qüestió, preveia un túnel per evitar afectacions a la riera de Rajadell i al servei de ferrocarril entre Manresa i Lleida que, un cop analitzat en detall el terreny a perforar, es va trobar inadequat. La muntanya afectada està plena de guixos expansius que poden posar en risc les estructures resistents del túnel o bé obligaria reforçar-les fins a uns nivells absurds i sense garantia d’èxit. L’alternativa al túnel ha estat dissenyar una traça al costat del vial actual però que podia afectar als espais propis de la riera, especialment durant la fase de construcció.

Per això, l’acord de la Ponència Ambiental va incloure entre les condicions addicionals l’adequació d’una via verda entre el nucli Urbà de Rajadell i el Pla de Suanya a Manresa, a més de les mesures correctores i de restauració habituals en aquest tipus d’infraestructura. Finalment, no s’ha produït cap afectació a la riera però, l’empresa concessionària de la via (CEDINSA), ha mantingut l’adequació de la via verda com a aportació socioambiental per afavorir l’ús de modes de mobilitat no motoritzada.

2 thoughts on “Adequació de la Via verda Rajadell-Manresa; un exemple de mesura de millora socioambiental

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s