Puntualitzacions sobre la campanya ‘Envàs, on vas?’

El Govern, a través de l’Agència de Residus de Catalunya, ha impulsat una campanya de comunicació que, sota l’eslògan “Envàs on vas”, persegueix que la ciutadania separi millor els residus que van als contenidors i utilitzi les deixalleries.

Pel que s’està veient en els mitjans, la campanya té molt ressò, tan positiu com negatiu, i fins i tot ha arribat al Parlament. En l’aspecte positiu es una campanya incentivadora, clara i notòria. En negatiu s’afirma que la campanya respon a uns interessos d’unes determinades empreses, confon a la ciutadania, i no abasta tots els residus.

Vull remarcar que la recollida selectiva d’envasos a Catalunya respon a l’aplicació de la Directiva europea d’envasos i residus d’envasos, que va ser transposada al dret estatal per la llei 11/1997. Aquesta legislació va aplicar per primera vegada a Europa el principi de la responsabilitat del productor, pel qual els fabricants o importadors de productes envasats han de fer-se càrrec de les despeses econòmiques que tenen els ens locals per a dur a terme la recollida i finançar les campanyes de comunicació.

Els sistemes integrats de gestió ECOEMBES i ECOVIDRIO financen la recollida selectiva dels envasos i les campanyes tan institucionals com les dels ens locals, en el marc dels convenis de col·laboració que es signen cada 5 anys.

En aquest sentit em sorprèn les declaracions de l’Exconseller Salvador Milà, ja que la seva força política, quan estava al Govern, va signar dues vegades consecutives la renovació dels convenis, que són els vigents i en els quals s’emmarca la campanya actual.

En segon lloc, els convenis persegueixen, entre altres objectius, promoure la realització de campanyes de comunicació i sensibilització ambiental per a augmentar el grau d’eficàcia a la recollida selectiva. En el moment actual els impropis als contenidors han augmentat de forma significativa, amb la disminució dels fons aportats als ens locals i amb la complicació del procés de tractament posterior. És necessari, doncs, una millor separació dels residus, tal com diu el missatge final de la campanya “separar bé, la nostra responsabilitat”.

També sorprenen les crítiques del Sr. Milà a aquesta campanya ja que diu que no s’inclouen totes les fraccions, quan això no és cert, ja que la campanya es composa de diferents peces que van des d’uns anuncis per a TV i ràdio, així com per premsa i publicitat gràfica, i també es complementa amb unes peces del 012 i de 8tv sobre la recollida selectiva de l’orgànica i les deixalleries, així com la col·laboració de l’Espai Terra. I a més en aquesta campanya hem fet un pas endavant al posar a disposició una aplicació per a dispositius mòbils i un web per consultar dubtes http://www.envasonvas.cat.

Ningú està confonent al ciutadà sinó que s’està aplicant la legislació i model vigent, i tampoc no són interessos sinó obligacions empresarials que es tenen en virtut del principi de responsabilitat del productor, com molt bé coneix ICV que ha estat responsable de Govern en el seu moment. Crec que fer declaracions polítiques com les que s’han fet no aporten debat constructiu sinó que com a polítics d’aquest país hem de ser responsables i no generar confusió a la societat perquè la nostra actuació ha de ser clara i transparent, i cal considerar que la ciutadania des de fa més de 10 anys ha integrat els missatges de les diferents campanyes, i ha interioritzat el concepte de reciclar.

És evident que el sistema és perfectible, i que cal avançar en aquesta línia i per això des de l’Agència ja estem elaborant un nou Programa de Residus, on es valoraran les millores que s’hagin d’introduir, i també cal tenir present que els actuals convenis amb els sistemes integrats s’han de revisar donada la seva finalització aquest 2013. Així mateix seria irresponsable, en un moment de situació econòmica complexa pel món municipal, des del Govern de la Generalitat no vetllar per una recollida selectiva de qualitat.

Article de Josep Maria Tost, director de l’ARC, publicat a La Vanguardia digital el 16 de gener de 2013

3 thoughts on “Puntualitzacions sobre la campanya ‘Envàs, on vas?’

  1. Les esbatusades polítiques que les faci el director de l’ARC allà on pertoquen, en el lloc i en l’àmbit on els ciutadans ja no hi creièm. El ciutadà, públic objectiu de la campanya, resta confós atès que al final de l’anunci, al menys el de TV3, NO SAP on ha de llençar determinats residuus de vidre, i trucar al 012 no ho farà pel cost en temps i calers que comporta cada trucada. Cal estudiar millor la comunicació final de l’anunci, i cal saber i ser més persona per a ser director de l’ACR i fer escrits com aquest per publicar a determinat diari. Cal més professionalitat i una mica més de vergonya, i no entro a valorar el que ha dit o deixat de dir el Sr.Milà d’ICV. Polítics ¡¡¡¡

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s