Un viatge en el temps per la C-17

Amb motiu de la posada en servei del desdoblament de la C-17 entre Vic i Ripoll, fem un viatge en el temps per aquesta via.

La carretera de Barcelona a Vic per Mollet del Vallès i Granollers, d’acord amb el Pla estatal de carreteres de l’any 1860 formava una carretera “de segon ordre” que només estava desenvolupada fins a Manlleu. Posteriorment, al Pla estatal de carreteres de 1877 ja apareix com totalment construïda fins a Ripoll i s’assigna a les carreteres de “primer ordre”.

La carretera de Barcelona a Vic i Ripoll era una carretera de l’administració estatal amb el codi de N-152.

A mitjans dels anys seixanta del segle passat el Ministeri d’Obres Públiques va construir la que va ser anomenada “autovia de l’Ametlla”. Aquesta construcció es va emmarcar dins del “sexto plan general de carreteras” aprovat l’any 1961 i conegut com “Pla Mortes”.

“L’autovia de l’Ametlla” estava formada per 4 carrils (dos per sentit de circulació) però sense una barrera física (mitjana) entre els dos sentits de circulació. L’autovia de l’Ametlla va ser impulsada també per la Diputació de Barcelona i anava des del sud de Granollers (Coll de la Manya) fins a la Garriga.

La carretera N-152 entre Barcelona i Ripoll va ser traspassada a la Generalitat al juliol de l’any 1980, junt amb la resta de traspassos viaris.

L’any 1999, la carretera va passar a tenir el codi C-17, d’acord amb la nova codificació de les carreteres catalanes.

Un cop assumida la titularitat de la carretera per la Generalitat s’hi van fer diferents actuacions de millora o condicionament de la via existent i també es van crear nous trams desdoblats entre les quals destaquen:

  • L’any 1983, el desdoblament de la Garriga al Figaró
  • L’any 1984, el desdoblament de Barcelona a Montcada i Reixac
  • L’any 1985 la variant de Ripoll
  • L’any 1987 la variant del Purgatori
  • L’any 1988 el condicionament del tram d’Orís al Purgatori
  • L’any 1989 el desdoblament de Figaró a Centelles
  • L’any 1990 la variant desdoblada de Mollet del Vallès
  • L’any 1992 el desdoblament Centelles a Vic
  • L’any 1993 el condicionament del tram de Can Pantano a Orís.
  • L’any 1993 els túnels de la Farga i Terradelles i el condicionament dels trams intermedis entre Ripoll i el límit de demarcació.
  • L’any 1993 la variant desdoblada de la Llagosta
  • L’any 1995 el túnel de la Cúbia
  • L’any 1995 el desdoblament de Mollet del Vallès a Parets del Vallès
  • L’any 1997 el desdoblement de la variant o Xarxa arterial de Vic (conjunt amb l’Eix transversal
  • L’any 1998 el nou tram de Vic a Manlleu.
  • L’any 1999 el condicionament del tram de la Garriga a Tagamanent
  • L’any 2003 la variant de Sant Quirze de Besora i Montesquiu
  • L’any 2006 es va construir el nou enllaç amb la Ronda nord de Granollers
  • L’any 2009 es va fer el soterrament del pas per Montcada i Reixac, la supressió de girs a l’esquerra a Tagamanent i el nou enllaç de la Garriga.
  • Entre l’any 2007 i el 2011 s’ha fet el desdoblament de Manlleu a Ripoll i condicionaments del tram de Centelles a Vic.

2 thoughts on “Un viatge en el temps per la C-17

  1. No és de calaix ‘acabar’ una carretera, sense adonar-nos que aquesta continua més enllà. i així hi ha gent que en aquest cas no va Ripoll sino més amunt cap a Puigcerdà,etc I hagués estat més correcte haver tingut ja la variant feta. Perquè més enllà de RIpoll també hi ha vida

    M'agrada

  2. Exacte Joan Benet! Que foradin per sota dels pirineus un túnel que costi milions d’€ per anar a Puigcerdà des de Ripoll! El que està clar que el tren (que ja està fet) se l’ha de deixar morir i que aquest és el millor moment per seguir construint carreteres i autovies per tot Catalunya!

    Per si algú no hi ha entès era ironia!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s