Millores en la xarxa de rodalia de Barcelona

Sovint se sent a parlar als mitjans de comunicació dels problemes que encara arrossega el servei de rodalia de Barcelona. Problemes importants, no ho podem negar. Però també hi bones notícies, avenços en la qualitat de l’oferta ferroviària en els quals la Generalitat de Catalunya, l’administració titular i “tractora” de la millora contínua del servei, hi té força a veure.

A partir del mes de juny hi haurà novetats importants al servei de Rodalies:

Les línies del Maresme (R1) i del Vallès (R4)  homogeneïtzen freqüències i es transformen en metros. Es modifiquen les malles de circulació per aconseguir que l’oferta sigui cadenciada (per freqüència) i els usuaris puguin deixar de preocupar-se per l’hora concreta de pas dels trens. Hi haurà trens a intervals fixos, com en el Metro del Vallès o el Metro del Baix Llobregat.

Es millora l’oferta de trens ascendents (direcció Vic) de la tarda a la R3 per tal de corregir un efecte negatiu col·lateral de la posada dels serveis semidirectes a Puigcerdà el setembre de 2010.

– S’implanta una nova línia transversal de rodalia Martorell – Granollers, la R8, prevista en el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya i es racionalitza la línia Cerdanyola Universitat-Sant Andreu Arenal (R7)  per ajustar-la més als patrons de mobilitat.

Tot això, amb un increment de cost d’explotació mínim gràcies a l’augment de l’eficiència dels recursos destinats al servei. Com no podria haver estat d’una altra manera, atesos els temps difícils que corren i l’obligació de l’administració pública de transports de fer més amb menys.

Nota de premsa

22 thoughts on “Millores en la xarxa de rodalia de Barcelona

  1. Molt bona idea això de la R8 i homogeneitzar freqüències a la R1 i R4. Caldria però no perdre de vista que els passatgers no només volen freqüència sinó també velocitat. Així que dins de la mesura de les possibilitats s’haurien de fer trens semi-directes en algunes franges horàries. Felicitats per la feina que feu i aviam si algun dia aconseguim el traspàs de les infraestructures!

    M'agrada

  2. Les millores a la R1 no només haurien de passar per millorar freqüències entre Mataró i Bcn. La gent del Maresme Nord som els grans oblidats, cada vegada tardem més per arribar a Bcn i només tenim trens cada 1/2 hora. Cal plantejar la possibilitat de trens semidirectes.
    Endavant!

    M'agrada

  3. Estan molt bé la nova R8,peró a la línia R4 entre Vilafranca i Sant Vicenç de Calders la freqüència de pas és d’un tren cada hora,i és molta gent la que realitza el trajecte entre aquestes dues estacions,ja qué hi ha molta gent que fa el trajecte entre Vilafranca,El Vendrell i Sant Vicenç de Calders,i aquesta última enllacen amb els serveis regionals cap a Tarragona,i la freqüència és de cada hora.Els enllaços Regionals-R4 a Sant Vicenç de Calders són molt dolents i molt justos,tant que a la mínima de retard t’has d’esperar una hora per fer el transbord.A més també hi ha pel mig El Vendrell,capital de comarca amb 35.000 habitants.Tant costa allargar els trens amb final de trajecte a Vilafranca fins a Sant Vicenç de Calders?.Peró almenys de solucionar aixó,és més important millroar la freqüència a l’R1 entre Barcelona i Mataró que actualment tenia una bona freqüència de pas.
    Per qué no poseu un tren cada 30 minuts a l’R4 entre Vilafranca i Sant Vicenç de Calders,allargant els trens que acaben trajecte a Vilafranca fins a Sant Vicenç de Calders?

    M'agrada

    • Benvolgut,
      Ho estudiarem en el marc de la definició del servei de rodalia del Camp de Tarragona, el qual és possible que s’organitzi perllongant serveis de rodalia de la R4 i la R2 sud (entre d’altres mesures). La Direcció de Rodalies de Catalunya ho està analitzant acuradament en aquests moments.
      Gràcies.

      M'agrada

  4. Totes les millores s’han de valorar de manera molt positiva, està molt ben pensada la R8, tot i que trobo que les freqüències haurien de millorar, esperem que amb el temps sigui possible.
    Per una altra banda, i tenint en compte que venen temps difícils per fer grans inversions en infraestructures, cada dia queda més clar, que s’hauria d’estudiar la possibilitat d’unir el túnel de Meridiana i l’Estació de França. Amb aquesta “petita” inversió, tindríem un 3r túnel de rodalies a Barcelona que possibilitaria l’increment de freqüències, l’allargament de línies i altres avantatges que ens ajudaria a descongestionar els túnels de Barcelona.

    M'agrada

    • Benvolgut Xavi,

      Si aquesta nova línia funciona com esperem s’anirà ampliant la seva oferta.

      La unió del túnel de Meridiana amb l’Estació de França oferiria la possibilitat de desviar serveis de les línies R3, R4 nord i R12 cap a aquesta darrera estació, però és un terminal que no està connectat amb les línies de metro estratègiques. D’altra banda, aquesta unió no configuraria un nou itinerari que passi pel centre de Barcelona sinó que esdevindria una terminal sense sortida. Així, considerem que es podria crear un perjudici més que un benefici pels usuaris de les línies esmentades.

      M'agrada

  5. Ara bé, és un gran error no fer intercanviadors des del principi, és a dir, crear efecte xarxa, cosa que evitaria encara més que tanta gent passi per Barcelona:

    1- Rubí: Renfe/FGC
    2- Sant Cugat: Renfe/FGC
    3- Badia: Renfe R4/R8
    4- La Mogoda: Renfe R3/R8

    M'agrada

    • Benvolguda Mar,
      La Generalitat demana l’execució d’aquestes actuacions des del 2002. Els intercanviadors de Sant Cugat (Renfe/FGC) i Barberà-Cerdanyola (Renfe R4/R8) i la nova estació de Santa Perpètua de Mogoda (de la qual només hi ha construïdes les andanes) són obres previstes per l’Estat dins del Pla d’inversions en infraestructures ferroviàries de rodalia 2008-2015….

      M'agrada

  6. Moltes gràcies per la resposta.
    La unió del túnel de Meridiana amb l’Estació de França el plantejo per la possibilitat de desviar tots els serveis de les línies R3, R7 i R12, d’aquesta manera descongestionaríem el túnel de Pl. Catalunya i podríem millorar el servei de la R7 allargant-lo fins a l’Estació de França, evitant el perjudici que representa aturar els trens a St. Andreu Arenal, per altra banda, la R4 continuaria com fins ara, però millorant freqüències.
    Crec que s’hauria de valorar, fins a quin punt és imprescindible, que totes les línies de rodalies/regionals passin pel centre de Barcelona o per l’estació de Sants, el fet que alguna línia no passi ben ve pel centre de la ciutat o per Sants, no crec que sigui cap perjudici tenint en compte que la nova estació de Sagrera-Meridiana, està molt ben connectada amb la xarxa de transport públic, i en un futur proper, s’hauria de construir la nova estació de Glòries, fent la funció d’intercanviador de les línies procedents del túnel de Meridiana (R3, R4, R7) i les del Clot (R1, R2).
    Per altra banda, l’Estació de França, s’hauria de convertir en un gran intercanviador gràcies a la construcció d’un nou enllaç subterrani amb l’estació Barceloneta (Metro L4) i l’arribada de la T4 (trambesòs) a l’interior de les andanes de l’Estació de França.

    M'agrada

  7. Jo espero que a partir de l’entrada en funcionament de la R8, la R1 arribi completament fins a Molins de Rei, no com fins ara que només hi arriben 2 trens/hora i la resta acaben/surten des de l’Hospitalet. A més aquets 2 tres son bastant inútils ja que ara passen només 3 minuts després de del corresponent tren de la R4.
    Espero com diuen que els trens de la R1/R4 passin amb més freqüència entre Molins de Rei i Arc de Triomf, no com ara que hi ha intervals de temps que has d’esperar 15 minuts (o 20 minuts molts cops si porta retard el tren de Sant Vicenç de Calders).

    Ara perfectament la R1 pot acabar per complet a Molins de Rei ja que:
    1. A l’estació de Molins de Rei ja han acabat les obres del nou enclavament electrònic, això permetrà millorar el control sobre més trens si cal.
    2. A l’estació de Molins de Rei està en obres una andana fins ara inutilitzada (via 5), que l’estan posant al nivell de les altres, això permetrà estacionar més trens (de la R1?) que tinguin la sortida des de allí.
    3. Al eliminar la R7 en el tram de l’H-Sants-Pl.Catalunya, es perdrien freqüències al Baix Llobregat, són trens R4 que acaben a l’Hospitalet i canvien a trens R7 en el tram L’H a Martorell passant per Cerdanyola, llavors es poden afegir més trens R1 fins Molins de Rei.

    M'agrada

    • Benvolgut Xavier,
      quan s’allarguin les andanes d’Arc de Triomf, el servei de la R1 passarà a ser tot amb composicions 465+465 (dos Civias de 5 cotxes acoblats), és a dir trens de 200 metres. I no caben a la via de servei de Molins, que només té 160 m de llargada. D’altra banda, tenint la R4, du trens de la R1 a Molins no és eficient (ara es fa pel col·lapse de la terminal de l’Hospitalet). És molt més racional plantejar-se la remodelació de l’Hospitalet, com ho estem estudiant amb Adif i Renfe, perquè aquesta estació pugui funcionar bé i retallar el recorregut de la R1.
      Gràcies.

      M'agrada

  8. Els del Garraf que en som molts, també volem el metro de la Costa!! i més encara quan ens veiem obligats a agafar el tren davant el preu abussiu del peatge de Vallcarca!! Únicament per aquest fet ja hauríem de ser més ben tractats i més encara quan “abans” teníem un servei de semidirectes VNG-Sitges-BCN ràpits que ara ja no hi és .. mentre que el servei fins a Castelldefels s’ha reforçat!! No es podria plantejar fer diferents trens semidirectes-llançadores amb destinació diferenciada??? ja intueixo la resposta… fàcil… la línia està saturadíssima!!!

    M'agrada

    • Benvolguda Nuri,

      El departament està treballant perquè el Ministeri de Foment impulsi l’execució del projecte Castelldefels-Cornellà i així augmenti la capacitat al corredor.

      M'agrada

  9. I per qué els usuaris de l’R4 no podem gaudir dels trens Civia?No té sentit que l’estació de Vilafranca per exemple estigui adaptada a PMR i no passi cap tren adaptat a PMR.
    Pensen posar trens Civia a l’R4 regularment per l’R4?I si a per l’R1 circularàn trens Civia de 5 cotxes en doble composició,els de 4 cotxes,que faràn amb ells,aniràn a l’R4?

    M'agrada

    • Benvolgut,

      Per poder proporcionar el mateix nombre de places assegudes que amb un tren estàndard de la R4 calen dues unitats 465 Civia de cinc cotxes acoblades. Aquest tren té 200 metres de llargada i la majoria d’estacions de la R4 tenen una longitud d’andana insuficient per acollir-lo.
      Els trens Civia de 4 cotxes no són del nucli de rodalia de Barcelona, sinó que pertanyen a altres nuclis de fora de Catalunya. El parc objectiu per a Barcelona és de 68 Civia de 5 cotxes i cap de 4 cotxes.
      D’altra banda, les unitats seran sotmeses a partir d’enguany a un programa d’adaptació a PMR que farà que tot el parc de rodalia sigui accessible en pocs anys.

      M'agrada

  10. No crec que ho hagi entès bé, però aixó supondria que Terrassa-Est passaria a ser 4 zones, en lloc de 3? Al dibuix l’heu inclós com servei de 4 zones…

    Com si no fos ja massa car!!

    M'agrada

    • Benvolguda,
      la zonificació del plànol que hi ha publicat correspon al de Rodalies i no pas al de la xarxa integrada (ATM), per tant, Terrassa est continua sent a la zona 4 de Rodalies i a la 3 de la xarxa integrada.
      Gràcies!

      M'agrada

  11. Ja sé que no són els millors anys per a aquest tipus de coses, però ja que s’obre el tram de Cerdanyola Universitat a Mollet-St. Fost, no es podria posar en servei l’abandonada estació de Baricentro, un baixador que mai ha arribat a estar en funcionament? També seria interessant poder fer descomptes als bitllets anant a comprar-hi en tren.

    M'agrada

  12. M’agradaria explicar-los una de les altres injustícies de la nostra ciutat: Igualada és una ciutat molt mal comunicada amb la resta de Catalunya, fins i tot tenint la línia d’FGC ja que el “carrilet ” (un tren de via estreta, lent i que sembla un tren del segle XIX) triga 1: 38 minuts en arribar a Barcelona perquè para a totes i cada una de les estacions, sense comptar amb cap tren directe . Igualada, sembla una ciutat aïllada de la resta de Catalunya ja que és l’única capital de comarca de l’àrea metropolitana de Barcelona que no té Rodalies. Fins i tot hi ha pobles més petits que arriben a tenir dues o tres línies de Rodalies, en canvi aquí res de res. Una de les nostres pitjors connexions és amb Manresa. Ja que si hi volem anar hem de fer el trajecte amb el carrilet fins a Martorell- Enllaç, fer transbord i agafar l’R5 cap a Manresa, fent aquest trajecte és perd un munt de temps ja que a més a més t’has d’esperar 45 minuts fins que arriba l’R5. La meva solució al problema de Manresa és construir una nova línia de Rodalies que anés de Manresa fins a Igualada i després cap a Vilafranca on enllaçaria amb l’R4 i la línia orbital de Rodalies, passaria per San Salvador de Guardiola i a Òdena si s’escau. I després d’Igualada que fes una parada a San Quintí de Mediona i directe a Vilafranca. Seria una gran inversió que tindria molt de futur, ja que hi han molts usuaris que donarien servei a aquesta nova línia de Rodalies. LA MEVA PREGUNTA ÉS: HI HA ALGUNA PROPOSTA PER IGUALADA PER CREAR UNA NOVA LÍNIA DE RODALIES? Ja sabem que hi ha una proposta de l’eix transversal, però nosaltres volem millor comunicació amb Vilafranca, manresa i Barcelona

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s