Circulació urbana i millora de la qualitat de l’aire

Fa uns dies vaig tenir l’oportunitat de conèixer el projecte d’hibridació d’un autobús de TMB. El vehicle fins fa menys d’un any circulava per la ciutat propulsat per gas natural. L’ús d’aquest combustible suposa una millora important per a la qualitat de l’aire associada al transport però pel que fa a consum energètic global sempre ha suposat una desmillora respecte al gasoil. Amb aquest projecte pilot que s’ha presentat, ara no només es millora la qualitat de l’aire sinó que també es redueix el consum energètic en prop del 30%. Això sí, cal tenir molt clar que la millora d’aquest autobús híbrid es produeix especialment quan va per ciutat. Aquest és un fet característic de tots els vehicles híbrids. Les condicions de circulació urbana amb continuades aturades i engegades els fa especialment òptims en el seu cicle de funcionament.

I ja que parlem de circulació urbana i contaminació atmosfèrica, aprofito l’oportunitat per comentar algunes de les mesures que s’està estudiant d’incorporar en el nou Pla de Qualitat de l’Aire (PQA). El Govern ja s’ha posat a treballar per aconseguir millorar la qualitat de l’aire pel que fa a la reducció de les partícules disperses a l’atmosfera (PM10) i també pel que fa a l’òxid de nitrogen (NOx), atès l’increment del parc de vehicles tipus gasoil. La proposta de mesures a incloure en el nou PQA, que estarà enllestit l’estiu vinent, centrarà els seus esforços en mesures que siguin viables econòmicament i tècnicament per a ser implementades a curt termini. La major part dels esforços se centraran en racionalitzar el transport per carretera. És important explicar que vol dir a “curt termini”. Europa parla de ciutats sense vehicles de gasoil i gasolina al centre de les ciutats al 2050 per reduir la pol•lució. Nosaltres necessitem actuacions de cara a tenir resolta la situació de contaminació al 2015.

Treballarem per millorar la fiscalitat dels vehicles que emetin menys NOx i PM10 i tinguin recorreguts bàsicament urbans; se cercarà la fórmula per gestionar els peatges d’accés a la zona metropolitana amb tarifes reduïdes per a VAO +3; es col·laborarà amb els principals gestors de flotes de distribució de petita mercaderia del país per incorporar combustibles alternatius i vehicles híbrids. Tot plegat ja s’ha iniciat, com a exemple, aquesta setmana la Generalitat de Catalunya ha tret a concurs l’oferta de prop de 6.250 cursos de conducció eficient perquè siguin impartits per les autoescoles de Catalunya.

Assumpta Farran

Directora de Qualitat Ambiental

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s